Skip to content

verkleind lettsersysteem – k

5.00 inc. BTW

Beschrijving

Om je een beeld te geven van een ‘levende letter’, neem ik je mee op reis. We nemen als voorbeeld de letter K:

“Waar doet dit geluid je aan denken?” Maak zuiver fonetische plofjes zonder bijklanken (k-k-k-k-k) . Welke associaties noemen de kinderen? Het tikken van een vogel tegen het raam? Steentjes die neerploffen? Het kind koppelt de klankbeleving van de k aan een beeld en maakt er een tekening bij. Het letter teken komt er bij en zo ontstaat van zelf het besef dat letter

  • Een klank hebben – zo klinken letter
  • Een vorm hebben – zo ziet de letter er uit
  • Een naam hebben – zo noemen we de letter (alfabetische naam)

De beleving van een letter kan per kind verschillen. Belangrijk is hun eigen beleving, eigen beeld mogen gebruiken. Zo had ik in een groepje 3 verschillende belevingen bij de letter K. Ik had een pyjama, een kledingkast met hangers en een koekje. Wanneer ik in de weken er na het klankgebaar van de klank K toevoegde of de letter liet kleien en vroeg welk plaatje hoorde bij hun K, kwamen ze steeds weer met het zelfde beeld naar voren. Een eigen beeld versterkt namelijk de beleving.

Toegankelijk

Om het verkleind lettersysteem voor collega’s toegankelijk te maken, heb ik (online)pakketjes gemaakt. In deze pakketten zitten o.a. werkvormen die meehelpen aan het onder de knie krijgen van de basisvaardigheden om tot lezen en spellen te komen.

Ik blijf collega’s stimuleren om de klanken vooral levend te maken! Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met tineke@kindertalenten.nl

Back To Top