Een opeenstapeling van kennis en vaardigheden staan aan de basis van het leren rekenen. De sommen die deze basiskennis vormen, zijn verdeeld over vijf zogenaamde rekendrempels:
Drempel 0:
A: Getalbegrip tot 12 (telrij, hoeveelheden, getallen)
B: Getalbegrip tot 20 (telrij, hoeveelheden, getallen)
Drempel 1:
Optellen, aftrekken en splitsen tot en met 10, bijvoorbeeld: 4 + 3, 7 – 4, 8 splitsen in 5 en 3
Drempel 2:
Vlot kunnen ‘springen’ op de getallenlijn tot 100
Drempel 3:
Optellen en aftrekken over 10 (tot 20), bijvoorbeeld: 8 + 7, 15 – 7
Drempel 4:
Bouwsteensommen tot 100, zoals: 47 + 30 en 77 – 30, 28 + 7 en 35 – 7
Drempel 5:
Eenvoudige tafels: 2, 3, 4, 5 en moeilijke tafels: 6, 7, 8, 9
Het doorlopen van deze drempels gaat in verschillende fases: de fase van de begripsvorming, de fase van het ontwikkelen van oplossingsprocedures en de fase van het vlot leren rekenen: het automatiseren van de sommen.
Bij veel beelddenkers verloopt het automatiseren van de basisvaardigheden moeizaam. Hierdoor wordt de kans op vastlopen in complexere sommen in de bovenbouw groter.
Spelend leren sluit aan bij de leerbehoefte
Het spelen van spellen draagt bij aan het motiveren van leerlingen om te blijven oefenen. Spellen spelen sluit daarnaast feilloos aan bij de leerbehoefte van de beelddenker. De zogenaamde drempelspellen zie je dan ook veelvuldig terug in mijn praktijk. Ze zijn ontwikkeld om de belangrijke basisvaardigheden voor het leren rekenen spelenderwijs te oefenen.
Drempelspellen zijn in de midden- en bovenbouw in te zetten om automatiseren alsnog tot stand te laten komen cq. te onderhouden. Doordat een drempelspel gericht één specifieke vaardigheid oefent, biedt het de mogelijkheid om lastige oefenonderdelen onder de knie te krijgen.
Drempelspellen
Voorheen waren de drempelspellen verkrijgbaar via de site van de SLO, maar momenteel zijn ze verkrijgbaar op www.rondjerekenspel.nl. Hier zijn naast de originele spellen ook diverse kopieerbladen en spelbeschrijvingen verkrijgbaar. Spellen die je kunt aanbieden per drempel zijn bijvoorbeeld:
Drempel 0: A. Getalbegrip telrij tot 10
Grabbelen
Halli Galli
Rupsenspel
Stippenrijtje
Drempel 0: B. Getalbegrip telrij tot 20
Regenwormen junior
Wie het meeste gooit
Drempel 1: A. Optellen onder de 10
Haaibaai onder de 5
Haaibaai onder de 10
Vier op een rij optellen onder de 10
Drempel 1: B. Aftrekken onder de 10
Haaibaai aftrekken onder de 5
Haaibaai aftrekken onder de 10
Haasje over
Joppen onder de 10
Drempel 1: C. Splitsen onder de 10
Samen 10
Samen 10 met vier op een rij
Drempel 2
Take 5
Take 10
Drempel 3: A. Rekenen over de 10
Canadees rekenen over de 10
Dubbeldraai rekenen over de 10
Haaibaai over de 10
Haasje over de 10
Drempel 3: B. Aftrekken over de 10
Haaibaai aftrekken over de 10
Haasje over aftrekken over de 10
Joppen aftrekken over de 10
Drempel 4: Vlot rekenen onder de 100
Geheimgetal
Spaarspel
Regenwormen
Drempel 5: A. De kleine tafels
Canadees vermenigvuldigen
Dobbeldraai vermenigvuldigen
Haaibaai vermenigvuldigen
Drempel 5: B. De grote tafels
Canadees vermenigvuldigen
Dobbeldraai vermenigvuldigen
Haaibaai vermenigvuldigen
Candadees vermenigvuldigen
Jippen
Aanvulling vanuit de praktijk
Een leuke spelvorm die mij als kind met dyslexie verder heeft geholpen tijdens het automatiseren, was Shut the Box. Met veel plezier zet ik deze spelvorm in bij de kinderen die ik momenteel begeleid. We hebben lol tijdens het optellen, aftrekken en splitsen tot en met 10. We werken spelenderwijs aan drempel 1.
Het spel is te spelen in kleine groepjes, maar zelf speelde ik het zelfstandig uren achter elkaar. Je kunt het spel kopen, zelf maken of hier downloaden: Shut the Box.
Veel rekenplezier in drempelland.
Liefs,
Tineke
Gerelateerde boeken
-
De jonge beelddenker
€31.00 inc. BTW