LapBooks kunnen uitkomst bieden als het gaat om informatie op een passende manier OP te SLAAN én TERUG te VINDEN. Het ordenen van informatie gaat bij beelddenkers op een geheel eigen wijze. Zoals je kunt lezen in een van mijn voorgaande blogs, kan dit voor of tegen hen werken, want opslaan van informatie doen we allemaal, maar kunnen we het ook terug vinden?
Opslaan van informatie
Tijdens de Power Puber training leren kinderen dat ze, net als computers, (kleine) pakketjes maken van de informatie die ze gedurende de dag ontvangen. Ze bouwen een groot netwerk van pakketjes op. En als ze dit op een fijne manier doen, kunnen deze pakketjes informatie met elkaar uitwisselen en (net als google) tot grotere netwerken komen. Wij zijn als mens zelf verantwoordelijk WAAR we deze informatie opslaan. Soms komt de informatie direct in ons lange termijn geheugen. Het heeft indruk op ons gemaakt of is als zeer waardevol aangemerkt. Soms duurt het even alvorens de informatie de weg naar ons lange termijn geheugen vind. We moeten begrijpen + oefenen = doorzetten.
Wat ik veelal zie gebeuren in het VO is dat leerlingen de informatie wel opslaan, maar niet TERUG kunnen vinden. Dit is frustrerend, want ze WETEN dat ze het WETEN, maar het komt er niet uit. Dit fenomeen zien we ook terug bij kinderen die de CITO toetsen maken. Ze hebben de klok horen luiden, maar …
Wat ook een uitdaging kan zijn, is het volgende: Ze weten de juiste ‘start knop’ niet te vinden. Ze kunnen maar op een manier naar de informatie toe. De ‘pakketjes’ zijn nog niet met elkaar aan het communiceren en hierdoor zijn ze weinig flexibel.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
LapBooks als ordening
Wat ik in de praktijk ontdekte bij mezelf en de leerlingen die ik begeleidde, was dat LapBooks ons kunnen helpen bij het ordenen van informatie.
In mijn klassen begon ik met het opzetten van LapBooks bij het vak rekenen. Bij elk nieuw aangeboden domein ontstond een LapBook. Denk hierbij aan een LapBook voor meten & meetkunde. Eentje voor breuken. Een ander voor grote getallen en bewerkingen. Een losse voor tijd.
Tijdens de rekenlessen tekende ik posters waarop de leerdoelen stonden aangegeven. Elke keer als we iets leerde dat de moeite waard was om OP TE SLAAN, verwerkte we dit in ons LapBook. Op deze wijze ontstond bij de leerlingen een geordende manier van Packet Switching (data ergens opslaan, zodat je het later weer kunt terug vinden).
Tijdens de CITO toetsen, merkt ik pas goed wat voor een effect deze manier van werken had. Leerlingen hadden veel sneller door in ‘welk domein’ ze aan het rekenen waren en konden hierdoor passende reken strategieën oproepen om tot een antwoord te komen.
In soorten en maten
Onder tussen zijn LapBooks in mijn praktijk niet weer weg te denken. Ze komen voor in allerlei soorten en maten. De rekenleerlijn heeft uitbreiding en verdieping gekregen. Ze zijn tegenwoordig leerlijn dekkend.
Ook taal domeinen hebben hun eigen LapBook. Denk maar eens aan een LapBook woordsoorten benoemen of zinsontleding. Samen met een leerling heb ik ooit een LapBook bij spelling gemaakt.
Elk LapBook kent dezelfde structuur en basis, maar is daarnaast uniek en voor elk individueel aan te passen. Dit maakt het werken met LapBooks ALTIJD leuk voor mij als Remedial teacher.
Speciaal voor jullie heb ik een aantal van deze basis documenten beschikbaar gemaakt in de webshop. Doe er je voordeel mee, maar bedenk ten alle tijden dat ze een leerKRACHT of een methode niet vervangen!! Bedenk bij jezelf dat ze uitkomst bieden bij het passend opslaan van informatie!
Heel veel uitleg-, knip-, plak-, maar vooral orden-plezier.
Liefs,
Tineke