Skip to content

Vijfmaal spelling een keer anders

We willen in de komende periode op een aantrekkelijke manier herhalen, inslijpen en consolideren op verschillende vakgebieden, maar zeker op het gebied van spelling. En het liefst niet in de werkboeken van de methode, want de meeste kinderen hebben hierin al veel opdrachten gemaakt. Dus hoe wassen we dit varkentje?

In zowel mijn RT-praktijk als in de klas heb ik te maken met kinderen die aan de slag gaan met extra spellingonderwijs. Hoewel bewegen een grote win-factor kan zijn in werkvormen rondom spelling, heb ik ditmaal gekozen voor werkvormen die goed aan een tafel te doen zijn én toch effect hebben. In deze blog deel ik 5 favorieten.

Retentietraining

Wanneer ik werkvormen rondom spelling bedenk of vind op internet, houd ik het principe van retentietraining in mijn achterhoofd. Dit is een werkwijze waarbij frequente en gespreide oefening van woorden plaatsvindt en regelmatig herhaling wordt aangeboden van geoefende woorden om de automatisering te bevorderen.

Kinderen die in beelden denken, houden niet van herhaling. Dus daag ik mezelf uit om verschillende werkvormen te bedenken waardoor ze toch frequent en gespreid oefenen. Het liefst viermaal per week met dezelfde woorden (van de week).

Retentietraining werkt optimaal als je gebruik maakt van een oefenprogramma zoals Woef. Deze software is gericht op multisensoriële inprenting, waarbij het kind woorden ziet, hoort, uitspreekt en typt of schrijft. We hebben echter niet altijd deze software tot onze beschikking, dus daag ik leerlingen uit om zelf multisensorieel bezig te zijn.

Ik maak veelvuldig gebruik van de volgende werkvormen:

Spellingkleurplaten

Om kinderen in mijn RT-praktijk zelf één voor één de spellingregels te laten ontdekken, ben ik begonnen met het tekenen van kleurplaten. Deze vormen de basis voor meerder verwerkingsvormen en bevatten de woorden van de week per spellingcategorie.

Kinderen geven aan dat ze vaak in hun hoofd “terugkijken” naar de spellingkleurplaten om “te zien” hoe het woord ook alweer geschreven werd. Daarnaast vinden ze de diversiteit aan werkvormen vaak prettig en zie ik ze zelfs af en toe in een rustmoment de kleurplaat kleuren.

Spellingzoekers

Spellingzoekers zijn woordzoekers met de woorden van de week en/of per categorie. Deze maak ik zelf met woordzoekermaker.nl, vind ik online of laat ik maken via een vriendin. Zij maakt spellingzoekers met het programma Widget, waardoor er een beeld bij de woorden komt. Hierdoor verankeren de woordbeelden nog effectiever.

Het SPELSPEL

Kinderen zijn dol op dit spel! Ze kennen de spelvormen vaak al via het spel Dobble waarbij je zo snel mogelijk twee gelijke afbeeldingen moet vinden. Het SPELSPEL is een afgeleide hiervan. Het is spannend en je leert sneller woorden (her)kennen.

Hoe speel je het?
Aan het begin van het spel draaien alle spelers gelijktijdig hun kaart om. Het komt er nu op aan dat je eenzelfde woord vindt op je eigen kaart en de bovenste kaart van de stapel. Als je het woord vindt en hebt benoemd, mag je de kaart van de stapel op je eigen kaart leggen. Er wordt nu een nieuwe kaart zichtbaar op de stapel. Het spel gaat verder totdat alle kaarten van de stapel weg zijn. De winnaar is de speler die de meeste kaarten heeft.

Het SPELSPEL is aan te schaffen als download voor de au-ou woorden en de ei-ij woorden via leerhulpmiddelen.com. De grote variant van het SPELSPEL kun je hier vinden.

Geheimschrift

Geheimschrift is altijd leuk, zeker voor spelling. Ik maak veelvuldig gebruik van de versies van juffrouw Femke. Ze zijn aantrekkelijk en vragen de nodige uitdaging aan de snelle spellers die toch ook echt hun herhalingsmomenten nodig hebben.

Spelling droedel

Op het internet vind je verschillende voorbeelden van spelling droedel. Zelf leg ik het de kinderen uit met het filmpje dat juf Lisa van lessenvanjuflisa.nl heeft gemaakt.

  1. Eerst maken de kinderen met potlood een droedel op een leeg blaadje.
  2. Zorg dat er genoeg grote vakken ontstaan!
  3. Vul de vakken met de woorden van de week en/of een spellingcategorie.
  4. In ieder vak komt een ander woord in een andere kleur.

Bekijk hier het voorbeeld van juf Lisa:

Ideeën genoeg

Als je eenmaal door hebt hoe retentietraining in z’n werk gaat en hoe je multisensorieel om kunt gaan met spelling, merk je dat je alle mooie ideeën die online staan in het oog gaat krijgen. Google maar eens: spelling spiraal, spelling dobbelen, spelling drie-op-een-rij, spelling ganzenbord, spelling bingo en ga zo maar door. Heb jij nog een mooi idee dat je met mij kunt delen? Laten we elkaar inspireren!

Liefs,
Tineke

N.B. Deze blog staat ook op www.onderwijswereld-po.nl

Back To Top