Skip to content

Topgrafie leren kan ook anders

Groningen, Hoogezand-Sappemeer, Winschoten… topografie is rijtjes leren. Dat was vroeger al zo en nu veelal nog steeds zo, omdat we geen goede alternatieven hebben. Topografie is weliswaar ingebed in het grotere geheel van Wereldoriëntatie, maar het aanleren van landen, steden en rivieren lijkt nog steeds een kwestie van stampen.

Utrechtse onderzoekers adviseren om tijd en aandacht te besteden aan het geven van achtergrondinformatie bij steden, omdat plaatsnamen met context beter blijven hangen. Ook Cito heeft deze aanbeveling gedaan. Het is een raad die ter harte wordt genomen. In methodes als Da Vinci, Argus Clou en Topografie in de klas krijgt topografie veel meer context. Toch is het een onmogelijke opgave om bij alle 300 topografische namen achtergrondinformatie te geven. Een beetje stampen blijft dus wel.

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker…

Het ene kind leert makkelijker rijtjes dan het andere. Zelfs al gaat het makkelijk, leuk vindt vrijwel geen enkel kind het. Voor de meeste kinderen is thuis topografie leren tegelijkertijd de eerste kennismaking met huiswerk. Probeer het leren van topo leuker te maken dan saai rijtjes stampen. De kans is groot dat de kennis daardoor nog beter én langer blijft hangen.

Maak gebruik van post-its

Door gebruik te maken van post-its kun je veelvuldig oefenen en herhalen. Daarnaast leer je kinderen de cijfers op het oefenblad los te laten.
Stap 1: neem de te leren provincies, werelddelen, plaatsnamen en wateren over op verschillende kleuren post-its.
Stap 2: orden ze om de rand van het oefenblad zonder cijfers.
Stap 3: kies een categorie en begin met wat je al weet. Plaats deze post-its op de kaart en ga door totdat alle post-its (met of zonder spieken) een plek op de kaart hebben.
Stap 4: ga verder met de andere categorieën (werelddelen, wateren etc.)

Ik wens je veel leerplezier!

Liefs,
Tineke

Back To Top