Skip to content

Temple Connection stimuleert de executieve functies

Voor beelddenkers is het goed om te werken met uitdagende spellen. Het is goed voor hun executieve functie opbouw, het leert ze dat stapsgewijs werken handig kan zijn én het verrijkt hun out-of-the-box denken. Elke maand plaats ik dan ook een recensie over een spel dat erg in trek is in de praktijk. Deze keer is het de beurt aan Temple Connection.

Een graag gespeeld spel bij mij in de praktijk is Temple Connection uit de Smart Game serie. De tempels en wegen spreken tot de verbeelding en dagen, door hun 3D vormen, uit om de tempels met elkaar te verbinden. Net als bij de andere slimme spellen zullen we met jullie naar de spelregels kijken. Vervolgens laten we zien op welke executieve functies dit spel een beroep doet. Als afsluiter geven we onze mening over dit spel.

Temple Connection: de spelregels

Kan jij het oeroude mysterie van de tempels ontrafelen? Welke puzzelstukken heb je nodig om de 80 opdrachten op te lossen? Plaats de juiste wegen en bruggen op het spelbord en verbind de tempels met elkaar. Dit spel bevat 3 tempels met deuren op het gelijkvloerse en wegen met verschillende vormen of hoogte niveaus. Natuurlijk vind je ook in dit spel een boekje met uitdagingen op verschillende niveaus. Ook ditmaal oplopend van easy naar expert.
1. Kies een opdracht en plaats de tempels op het spelbord zoals aangeduid in het uitdagingen boekje.
2. Verbind de verschillende tempels met elkaar door wegen. Ga de uitdaging aan met hoogte verschillen en vormen.
3. In het starters niveau verbind je de drie torens aan elkaar.

Temple Connection: en executieve functies

Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, zo ook voor Temple Connection. Een goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen. En kun jij je gedrag remmen op het moment dat de uitdaging even niet lukt? Kan ik stoppen op het moment dat ik geen zin meer in heb? Of kan ik mezelf stimuleren om nog even door te zetten?
Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken?
Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Het begint al bij de transfer van het platte plaatje uit het uitdagingsboekje om te zetten naar de 3D ‘werkelijkheid’. Staan de tempels op de goed plek? Heb je de deuren naar de juiste richting geplaatst? Komen bruggen op elkaar uit en vind je een gelijkvloerse weg die op de deur past? Kun je een keuze maken uit het aanbod aan wegen?
Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag. Een tussen vorm kan zijn, dat een klasgenootje elimineert welke wegen er niet nodig zijn. Dit kan ervoor zorgen dat de speler een hernieuwde impuls ervaart om te starten met de taak, want in dit spel is het frustratie niveau makkelijk behaald en vraagt daarom iet extra’s van deze executieve functie.
Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt? Durf je dit toe te geven en om hulp te vragen. En welke emotie voel je als het je gelukt is?
Flexibiliteit; De opdrachten volgen elkaar in veranderende moeilijkheidsgraad op. Er worden steeds andere startpunten van de tempels aangegeven in het spel.
Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven. Dit spel is uitermate geschikt om in tweetallen te spelen, waardoor kinderen ook met elkaar in gesprek raken.

Wat vinden de kinderen en ik van het spel?

Wat een leuk spel is Temple Connection uit de Smart Game serie! Zowel ik als de kinderen beleven er veel plezier aan. Dat zij er veel plezier aan beleven is duidelijk aan hun verbeten koppies te zien. Ze willen echt ontdekken hoe de tempels aan elkaar gevoegd kunnen worden en geven niet op! Zelfs niet als ze er echt niet uit komen. Ze nemen dan maar al te graag mijn aanbod van een hint aan. Ik leg de te gebruiken wegen klaar en laat hun weer verder puzzelen of geef ze een startpunt.

De meiden van de plusklas vertellen dat er geen verschil is in het gevoel van trots. Als ze het maar halen. Al snel spreken ze met elkaar af dat de ander altijd om een hint mag vragen. Zo leuk om te merken dat ze echt om hulp gaan vragen bij elkaar. Een glimlach verschijnt op mijn gezicht.
Ook de single player in mijn praktijk, kiest dit spel maar al te graag als eindspel. Zelfs na een uitdagende remedial teaching sessie kan ik hem niet gelukkiger maken dan nog even een of twee uitdagingen aan te gaan. Hij geeft aan de moeilijker niveaus zelfs makkelijker te vinden, dan de starters versies. Hij kwam er namelijk, tijdens het spelen, achter dat hij voor de starters versies te moeilijk denkt. Dit laatste levert natuurlijk een mooi gesprek om, want dit zal hem vast ook wel overkomen in klassensituatie.

Ik kan dan ook niet anders dan dit spel een dikke pluim te geven. Het spel is te spelen vanaf 7 jaar en dus zowel in de midden- als bovenbouw in te zetten. Net als alle Smart Games kun je er expliciet executieve functies oefenen, maar is het spel ook goed inzetbaar in de plusklas of als klaarwerk.

liefs, Tineke

PS: Vind je dit interessant? Dan nodig ik je uit om ook eens te kijken naar – HET congres EXECUTIEVE FUNCTIES van onderwijswereld PO. Deze zal plaats vinden op zaterdag 6 november 2021. Je vindt de link naar het congres hier: https://www.onderwijswereld-po.nl/product/congres-executieve-functies-2021/

Back To Top