Skip to content

Tafelbloemen

Het is belangrijk om de tafels 1 t/m 10 goed te kennen. Wanneer een kind de tafels snel uit het hoofd weet uit te rekenen, kan het zich veel beter concentreren op alle andere aspecten van de complexere sommen als: vermenigvuldigen van grote getallen of delen door en breuken.

Met ‘het goed kennen van tafels’ maken we een tweedeling: automatiseren én memoriseren. Bij automatiseren gaat het erom dat er binnen 10 seconden het goede antwoord wordt gegeven. Een kind mag eventueel gebruik maken van een tussenstapje. Het is nog heel even aan het rekenen voordat het antwoord gegeven wordt. Bij memoriseren wéét het kind het antwoord en zegt dit vlot en goed. Dit is het einddoel van het aanleren van de tafels.

Herhalen, herhalen, herhalen, is dan ook DE oplossing. Iets wat beelddenkers over het algemeen minder leuk vinden. In deze blogreeks een aantal werkvormen waardoor herhaling wordt ervaren als afwisselend.

Het creatieve brein

Veel beelddenkers hebben minder weerstand tegen herhaling wanneer er gebruik wordt gemaakt van het creatieve brein. Tafelbloemen zijn dan ook goed in te zetten bij het herhalen van de tafels.

Per tafel zijn er 2 bloemen. Op elk blaadje van de bloem staat een deelsom, 5 deelsommen per bloem. De bloem is eerst dicht. En dan ziet hij er zo uit:
Op de dichte blaadjes staan de deelsommen. Je begint met het blaadje wat je het eerste kun open vouwen. Bij de bloem uit dit voorbeeld is dat 6×10 =. In de binnenkant van het blaadje staat het antwoord (60) ter controle. Iets meer hulp nodig? Lees hieronder de uitgebreide werkbeschrijving.

Werkwijze:

De twee bloemen moeten lekker in elkaar te vouwen zijn. Daarom hebben ze beide net een klein verschil in afmeting. Ik heb er voor gekozen om beide bestanden op een andere kleur uit te printen.

• Kies een kleur voor de buitenste bloem (1) EN een kleur voor de
kleinere maat: de binnen-bloem (2)
• Knip beide bloemen uit
• Vouw de blaadjes
• Begin bij de eerste deel som: 6×10 en schrijf deze op de buitenkant
van een blad. Op de binnenkant van het blad schrijf je het antwoord:
60.
• Nu pak je de volgende som: 6x 9 = 54
• Doe dit net zo lang totdat alle vijf de blaadjes van de grote bloem
zijn gevuld.
• Nu stap je over op de binnen-bloem.
• Start met de som waarvan het antwoord 5 is. In dit geval: 6 x5 =
Vul alle bladjes. Als je het goed hebt gedaan eindig je met het
antwoord 1.
• Plak de binnen- en de buiten-bloem op elkaar.

Van makkelijk naar moeilijk

De opbouw in moeilijkheidsgraad bij de tafeltjes is als volgt: tafel van 10, tafel van 2, tafel van 5, tafel van 3 en 4, tafel van 6, 7, 8 en 9. De sommen in de ‘juiste volgorde’ oefenen is eenvoudiger dan de sommen in willekeurige volgorde oefenen. Ten slotte is het natuurlijk de grootste uitdaging alle tafels kriskras door elkaar te oefenen.

Download hier de tafelbloemen: tafelbloemen _ download

Veel plezier met deze afwisselende manier om de deelsommen te oefenen.

Liefs,
Tineke

Gerelateerde boeken

Back To Top