Niets frustrerender dan leerlingen die niet bij de les blijven. Leerlingen die aan het einde van jouw instructie geheel iets anders gaan doen dan de bedoeling is. Zelf heb ik heel wat geëxperimenteerd. Zeker op het vlak van het visueel ondersteunen tijdens mijn instructie. Toch bleef ook ik af en toe vast lopen. Niet zo gek volgende onderstaand citaat.
Werkgeheugen overload
Als je leerlingen of kinderen instructies geeft, geef ze er dan niet meer dan hun werkgeheugen aankan. Je kunt het werkgeheugen vergelijken met Post-it’s. Door te weten hoeveel instructies verschillenden leeftijdsgroepen tegelijk in gedachten kunnen houden, vergroot je de kans dat zij jouw instructie naar behoren kunnen opvolgen. De volgende tabel toont hoeveel je kunt verwachten van welke leeftijdsgroep.
Leeftijd werkgeheugen en instructies
5 tot 6 2 instructies
7 tot 9 3 instructies
10 tot 12 4 instructies
13 tot 15 5 instructies
16 tot 30+ 6 instructies
40+ 5 instructies
50+ 4 instructies
60 tot 70 3 instructies (*)
(*) Citaat: T en R Alloway, de winst van het werkgeheugen, 2014, P. 278
Veel plezier met het aanscherpen van jouw instructies!
Liefs,
Tineke
Gerelateerde boeken
-
Denken in beelden
€29.00 inc. BTW -
Beelddenker in het voortgezet onderwijs
€21.00 inc. BTW