Skip to content

Met deze 7 tips krijg je ze wel aan het lezen!

Kinderen die in beelden denken, lezen over het algemeen minder graag. Dit heeft onder andere te maken met de manier waarop ze verhalen beleven en ervaren, maar daarover in een andere blog meer. Deze blog staat bomvol tips hoe je beelddenkers wel aan het lezen krijgt.

Een serie lezen is gemakkelijker

Boekenseries hebben een voordeel: ze hebben vaak dezelfde hoofdpersonen, verhalen vinden op ongeveer dezelfde plekken plaats en de structuur van het verhaal is vaak hetzelfde. Dit bevordert de leesmotivatie. Je kunt de verhalen soms los van elkaar of juist in volgorde lezen.

Boekenseries waar kinderen bij mij in de praktijk over spreken zijn o.a. Lotte Wirwar, Lena Lijstje, Dolfje Weerwolfje, De Waanzinnige Boomhut, Heksje Lilly, De Grijze Jager en Harry Potter.

Boeken lezen van dezelfde auteur

Auteurs hebben vaak een signatuur: dezelfde lengte qua zinnen, het gebruik van bijzinnen, woorden die ze graag gebruiken en de verhaalopbouw. Ook al gaat een nieuw boek over een totaal ander onderwerp of ligt het niveau net iets hoger of lager (qua avi of B/C niveau), het heeft al snel iets bekends.

Auteurs die al jaren in mijn kast ‘wonen’ en worden aangevuld door het enthousiasme van kinderen uit de praktijk zijn o.a. Tosca Menten, Anke de Vries, Jacques Vriends, Carry Slee, Jan Terlouw, Roald Dahl, Jozua Douglas en David Walliams.

Kijk en lees

Een van mijn lievelingsmanieren om kinderen aan het lezen te krijgen, is het lezen van strips aanbevelen. Zelf heb ik mijn leesmotivatie (terug)gevonden door de stripverhalen van het blad TINA. Veel kinderen lezen de Donald Duck, al hebben deze strips vaak lange en lastige woorden. Stripboeken op niveau kun je vinden bij kijk en lees. Deze zeer aansprekende stripboeken werden niet voor niets beloond met de Nationale Alfabetiseringsprijs in de categorie Preventie van Leesachterstand.

Yoleo lezen

Ik kan deze app niet vaak genoeg onder de aandacht brengen bij kinderen die lezen minder leuk vinden. Het maken van leeskilometers is immers een must om het leuker te gaan vinden. Deze app stimuleert en helpt kinderen om leeskilometers te maken door gebruik te maken van horen, zien en het stimuleren van de oogbeweging. Een soort karaoke lezen dus! Daarnaast zijn er vooral veel leuke, grappige of juist spannende boeken (tijdelijk) in de app te leen.

Uit recent onderzoek van de Universiteit Leiden blijkt dat kinderen uit groep 3 beter gaan lezen wanneer in het onderwijs (ook) digitale boeken worden gebruikt. Vooral bij zwakkere lezers is dit het geval. Het effect is nog groter wanneer de woorden ook oplichten tijdens het lezen.

Als je lid bent van de bibliotheek, kun je naar hartenlust lenen…uh lezen.

Luisterboeken

Als jong meisje met dyslexie keek ik uit naar de ritjes naar mijn opa. Hij was speciaal voor mij lid geworden van Luistersprookjes. Vol ongeduld stopte ik het nieuwste bandje in de cassetterecorder en begon ik aan mijn nieuwe avonturen.

Het meekrijgen van de juiste zinsbouw en het verrijken van je woordenschat is een van de belangrijkste redenen om kinderen ook naar luisterboeken te laten luisteren. Op deze wijze kunnen (zwakke) lezers toch plezier beleven aan verhalen en wie weet het verhaal daarna zelfs lezen.

Zoeklicht boeken

Deze serie boeken is ontwikkeld om kinderen met dyslexie te helpen tijdens het lezen. Ze hebben een aangepaste bladspiegel, zinslengte en zijn op niveau geschreven (lees op leeftijd, dus geen stomme ik zit op de wip zinnen, maar grappige, leuke of spannende verhalen).
Zoeklicht boeken zijn dunner en daardoor aantrekkelijk voor kinderen die niet graag lezen. Ook veel dunne boekjes lezen zorgt voor het gewenste aantal leeskilometers. Daarnaast is onlangs Zoeklicht Informatief op de markt gekomen. Hierdoor komen ook informatieve boeken binnen handbereik.

Lees de eerste hoofstukken voor

Een beelddenker heeft over het algemeen moeite om door de beginfase van een boek of verhaal te komen. Je moet immers eerst van alles ‘leren’: de hoofdpersonen, de plaats waar het verhaal zich afspeelt en allerlei randvoorwaarden om later het verhaal nog te begrijpen. Al volwassene weet je dat je even door moet lezen, maar als kind is dit best een uitdaging. Lees de eerste hoofdstukken (of alinea’s) dus lekker voor!

Ik was een leerling die amper las. Nu ben ik een volwassene die lezen als hobby heeft. Wie weet krijg jij jouw leerlingen met deze tips ook wel zo ver.

Veel leesplezier!

Liefs,
Tineke

Gerelateerde boeken

Back To Top