Skip to content

Laat de beelddenker zich prettig voelen bij visuele hulpmiddelen

“Juf, ik wil niet anders zijn dan de anderen!” riep Roel gefrustreerd uit. Op school proberen ze hem al jaren om (visuele) hulpmiddelen in te zetten bij zijn rekenwerk. Hij weigert echter elke vorm van hulp en maakt ook geen gebruik van alle posters in de klas. Samen met hem start ik langzaam met het opbouwen van een spiekboekje, dat we stap voor stap samen vullen. Hij begint vertrouwen te krijgen in zijn eigen boekje en merkt duidelijk verschil tijdens de rekenles. Uit zichzelf begint hij vragen te stellen. Hij vraagt mij om een handig ezelsbruggetje voor het metrieke stelsel. “Waarom gebruiken ze toch allemaal van die moeilijke woorden juf?” Tja, daar heb ik ook niet direct een antwoord op. Wel kan ik hem met behulp van het MeetMaatje grip op het metrieke stelsel geven. En blijkbaar voelt hij zich er lekker bij!

Tijdens mijn werk kom ik vaak kinderen als Roel tegen. Je herkent dit vast wel. Tijdens de remedial teaching wordt er van alles besproken, maar het lijkt niet verder te gaan dan jouw werkkamer. In de les heb je toch echt helder uitleg gegeven, maar een leerling lijkt het niet toe te passen in zijn rekenwerk. Hoe komt dit toch?

Eyeopener

Wat heerlijk om deze eyeopener tegen te komen:

“In veel klassen zie ik veel mooie visuele hulpmiddelen, zoals de getallenlijn, posters, Unifix-blokjes en rekenrekjes. Veelal denken leerkrachten dat de leerlingen die moeite hebben met rekenen deze middelen wel zullen gebruiken om beter te kunnen presteren. Helaas is de informatie die de leerkracht over deze materialen geeft voor leerlingen met rekenproblemen vaak te overvloedig om te onthouden, te verwerken en vervolgens de juiste hulpmiddelen te kiezen tijdens het werk. Hoewel zij er het meest baat bij zouden hebben, maken deze leerlingen er vaak het minst gebruik van. Om gebruik van deze middelen te stimuleren, is het belangrijk hen er vertrouwd mee te maken. Het is belangrijk dat ze zich prettig voelen bij het gebruik, alvorens een geheugenactiviteit toe te voegen.”

Citaat van Tracy Alloway, Het werkgeheugen, gerichte ondersteuning bij leerstoornissen, 2014

metriekstelsel trap inzetten
metriekstelsel trap vouwen

Wil je leren hoe je kinderen vertrouwd kunt laten raken met (reken)hulpmiddelen? Neem deel aan de opleiding Denken in beelden (professional).

Liefs,
Tineke

Gerelateerde boeken

Back To Top