Ik ben dol op het gebruik van Lego in de klas. Ik gebruik het voor van alles en nog wat. In deze blog vind je een van mijn top 5 werkvormen.
Kraak de code
Om de creatieve geest uit te dagen laat ik kinderen vaak codes kraken. Deze zijn eigenlijk om in te kleuren of om te ontdekken op de kralenplank. Zelf vind ik het leuk om ze te maken met LEGO. Op de foto zie je de lente versies van onderwijs wereld PO, maar op het internet zijn vele voorbeelden van kraak de code te vinden.
Werkwijze
1) Mateiaal vinden
• Je maakt gebruik van LEGO dots.
• Je laat de kinderen je eigen bak doorspitten. Ik kan je vertellen dat kinderen die al heel leuk vinden. Ze zijn oprecht blij wanneer ze weer een stukje in de juiste kleur en van (zeer waarschijnlijk) de juiste maat vinden.
Grappig bijeffect: De kinderen werken met deze variant, dan trainen ze ongemerkt de eerste bouwstenen van denken (StiBCO): waarnemen, nauwkeurig zijn, gegevens verzamelen. Ze zijn echter ook bezig met selecteren en elemineren. Allemaal randvoorwaarde die nodig zijn om op een passende manier onderwijs te volgen.
2) Beginnen met kraken van de code.
• De meeste leerlingen hebben hier zo hun eigen strategie voor: de ene houd zijn vinger bij de te maken lijn, de ander streep door, weer een andere doet maar wat en komt er achter dat dit niet de meest handige manier is. De ene begint impulsief, de ander redeneert, weer een andere kan maar moeilijk starten. Ik vind het erg leuk om naar dit proces te kijken, want het vertelt me ongemerkt veel over de manier van taakgerichtheid en de manier waarop ze andere taken op school/ thuis aanpakken.
3) Het eind resultaat bewonderen.
Tip: anders om werken is ook heel gaaf (en best moeilijk). De leerlingen maken een patroon op de plaat en berekenen de code, zodat iemand anders hem kan (na)maken.
Heel veel codeer plezier!
Liefs,
Tineke
Gerelateerde boeken
-
Denken in beelden
€29.00 inc. BTW -
Belevend leren
€24.00 inc. BTW