Skip to content

Betekenisvol schrijven (en lezen) met Lego

Ik ben dol op het gebruik van Lego in de klas. Ik gebruik het voor van alles en nog wat. In deze blog vind je een van mijn top 5 activiteiten.

Betekenisvol schrijven (en lezen)

Een verhaal verzinnen kan best een uitdaging zijn. Lego kan helpen in het creatieve proces. Zelf maak ik gebruik van de materialen van Lego Education met de naam StoryStarter, maar je kunt ook prima werken met ‘gewone’ legomaterialen.

Werkwijze
De leerlingen bouwen hun verhaal via het systeem van het dikke mannetje: Inleiding, kern, slot.

1) Creatief bouwen in fases.

• Op bouwplaat één verschijnt de inleiding met daarop zichtbaar over WIE het verhaal gaat, WAAR het verhaal zich afspeelt en WAT er gaat gebeuren

• Op bouwplaat twee verschijnen miniverhaaltje die alles te maken hebben met het vervolg van het verhaal. Ik merk dat de kinderen hier echt los kunnen gaan. Attendeer ze erop dat ze het ook moeten kunnen opschrijven.

• Op bouwplaat drie vinden we het slot terug. Hoe loopt het verhaal af? Een conclusie of een antwoord op een vraag. Kortom meer dan het geeikte: einde.

2) Na elke bouwfase laat ik kinderen schrijven. Het verhaalt bouwt zich dus beetje bij beetje op. Grappig bijeffect: kinderen zien tijdens begrijpend lezen sneller het verband tussen de verschillende fases van het verhaal.

3) Voor elke nieuwe bouwfase lezen terug wat ze al op papier hebben staan en bouwen hierop verder. Grappig neven effect: kinderen zien ineens nog beter de link tussen schrijven en lezen.

4) Als laatst mogen de kinderen foto’s maken van hun bouwsels en hun verhaal (onder begeleiding van de foto’s) voordragen aan de klas.

Tip: soms laat ik kind een bouwplaat één bedenken, kind twee bouwplaat twee en kind drie bouwplaat drie. Dan krijg je echt een super grappig verhaal!

Heel creeer en schrijfplezier.

Liefs,

Tineke

Gerelateerde boeken

Back To Top