skip to Main Content

Alles binnen handbereik helpt de beelddenker

Een passend klassenmanagement is cruciaal voor beelddenkers. In de 20 jaar die ik voor de klas heb gestaan, werkte ik graag samen met taaldenkende collega’s. Een opgeruimd en gestructureerd klaslokaal was voor mij de beste omgeving om tot creatief lesgeven te komen. Door het lezen van boek Het werkgeheugen – Gerichte ondersteuning bij leerstoornissen (2014, Tracy Alloway) werd mij ineens duidelijk dat dit niet alleen met visuele prikkels te maken had. Een opgeruimde klas geeft immers minder prikkels. Het had echter ook te maken met het clusteren van de juiste informatie, waardoor ik én de kinderen alles gemakkelijk konden terugvinden.

Terugkijkend op mijn eigen schoolperiode ben ik erachter gekomen waarom de tips en trucs van mijn eigen remedial teacher Ellen me zo goed hielpen. Zij zorgde ervoor dat ezelsbruggetjes binnen handbereik kwamen. Ik kreeg van haar een spiekschrift! Want ook al ben ik sterk visueel ingesteld, dit betekent niet automatisch dat mijn visueel-ruimtelijke werkgeheugen al optimaal functioneerde. Tracy Alloway geeft ons als professionals waardevolle inzichten en adviezen waardoor een beelddenker beter tot ontwikkeling kan komen binnen het huidige onderwijs. Een van mijn eyeopeners deel ik graag met jou. Doe er je voordeel mee!

T. Alloway - Het Werkgeheugen

Maak visuele geheugensteuntjes direct beschikbaar

In veel klassen die Tracy Alloway heeft mogen bezoeken, zo lezen we in haar boek, was het mooi om te zien hoe de wanden volhingen met posters van de tafels van vermenigvuldiging, de trappen van vergelijking, de spellingsregels, de tijdslijn van geschiedenis, de seizoenen, maar ook het rooster van de dag enzovoort. Voor veel leerlingen bieden ze steun voor de informatie die ze tot zich moeten nemen. Maar voor leerlingen met een zwak visueel-ruimtelijk werkgeheugen is het te inspannend om rond te kijken en te zoeken naar de relevante informatie om die vervolgens te koppelen aan het werk waar ze mee bezig zijn. Het gevolg is dat ze deze visuele hulpmiddelen niet snel zullen gebruiken. Voor deze kinderen is het belangrijk de visuele geheugensteuntjes direct beschikbaar te maken. Denk maar eens aan het dagprogramma op hun tafel met een pijl erbij. Deze pijl kunnen ze bewegen als een geheugensteun. Door deze ondersteuning wordt de inspanning om bij te blijven tot een minimum beperkt: bovendien biedt het de leerling de kans verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen acties.

Maar iedere beelddenker is toch visueel-ruimtelijk sterk?

Het is een misvatting om te denken dat alle beelddenkers een sterk visueel-ruimtelijk werkgeheugen hebben. Ze zijn sterk visueel-ruimtelijk ingesteld, maar dit houdt niet automatisch verband met hun WERKgeheugen. Het is dan ook van groot belang om dit werkgeheugen (regelmatig) te ontlasten. Maak gebruik van de volgende tips:

Tip 1: Maak het gebruik van ‘spiekschriften’ een onderdeel van je klassenmanagement. Op deze wijze zijn er geen uitzonderlijke leerlingen, maar hoort het er gewoon bij. En is informatie geclusterd per vakgebied. Dit kan op de ‘traditionele’ manier in de vorm van insteekhoesjes, maar denk ook eens aan het vullen van een LapBook.

Tip 2: Er is niets mis met materialen aan de wand. Orden deze materialen in handige en overzichtelijke clusters: taal, rekenen, sociale vaardigheden, kunst etc.

Tip 3: Ga eens op een plek in de klas zitten, zodat je ziet wat zij zien. Is het bord handig en overzichtelijk ingedeeld? Is er veel visuele ruis? Soms zijn de achterwanden van het lokaal visueel-ruimtelijk beter ingericht dan de voorkant :).

Cluster Vakgebieden

Meer weten?

Hoe je LapBooks maakt, de klas visueel aantrekkelijk inricht en zorgt dat jouw leerlingen optimaal functioneren, leer je tijdens de opleiding Denken in Beelden (professional). 

Zin om meer van mijn eyeopeners te lezen? Kijk dan eens in het boek Belevend Leren.

Liefs,
Tineke 

(Bron: Tracy Alloway, Het werkgeheugen – Gerichte ondersteuning bij leerstoornissen, 2014)

Gerelateerde boeken

Back To Top