Voor beelddenkers is het goed om te werken met uitdagende spellen. Het is goed voor hun executieve functie opbouw, het leert ze dat stapsgewijs werken handig kan zijn én het verrijkt hun out-of-the-box denken. Elke maand plaats ik dan ook een recensie over een spel dat erg in trek is in de praktijk. Deze keer is het de beurt aan Atlantis Escape.
Als er meerdere spellen op tafel liggen, wordt Atlantis Escape regelmatig gekozen. De uitstraling van deze Smart Game is dan ook geweldig en spreekt tot de verbeelding. Net als bij de andere slimme spellen zullen we met jullie naar de spelregels kijken. Vervolgens laten we zien op welke executieve functies dit spel een beroep doet. Als afsluiter geven we onze mening over dit spel.
Atlantis Escape: de spelregels
Het spel is compacter dan je misschien gewend bent van de meeste Smart Games. Alle onderdelen passen in een handig opberg doosje, dat direct ook het speelveld is. In het speelveld zit een vast trap die als eindpunt dient. Daarnaast vinden we er een toren en puzzelstukken met trappen en tunnels. En natuurlijk vinden we er het befaamde uitdagingen boekje bij.
1. Plaats de toren op het spelbord zoals aangegeven in de opdracht. Let op dat de toren in de juiste oriëntatie staat.
2. Gebruik de puzzelstukken met trappen om een weg te maken van de deur van de hoge toren tot aan de trappen aan de rand van het spelbord.
3. Let op! Er is maar een oplossing. Deze kun je achter in het boekje terug vinden.
Atlantis Escape en executieve functies
• Inhibitie; de rem op het gedrag. Voor de single player games heb je focus nodig, ook voor Atlantis Escape. Een goede focus/concentratie zal helpen bij het gemakkelijker op kunnen lossen van de uitdagingen.
• Werkgeheugen; welke stappen heb je nodig om tot een oplossing van de uitdaging te komen? Zijn er stappen die je al eerder hebt gedaan die je bij een nieuwe uitdaging ook weer kunt gebruiken?
• Planning en organisatie; Volgens welke stappen ga je dit spel uitvoeren? Heb je de correcte puzzelstukken klaar liggen? Weet je hoe je gebruik kunt maken van de tunnels? En mag je puzzelstukken in deze opdracht ook stapelen?
• Taakinitiatie; je moet een aantal handelingen uitvoeren voordat je aan dit spel kunt beginnen. Alle benodigdheden moeten goed geordend zijn. Als dat lukt, kunnen de kinderen snel en efficiënt aan de slag. Wanneer de kinderen op een hoger level gaan spelen, zijn er bovendien extra onderdelen nodig. In de moeilijker opgaven wordt er ook gestapeld. Dit blijft herhaald een beroep doen op de taakinitiatie.
• Emotieregulatie; het mooie van vrijwel ieder spel, is dat de speler geconfronteerd wordt met zijn eigen emotie. Hoe reageer je wanneer iets (niet) lukt?
• Flexibiliteit; De opdrachten volgen elkaar in veranderende moeilijkheidsgraad op. Elke keer moet je weer goed kijken van welke puzzelstukken je gebruik mag maken. Je moet ineens omgaan met tunnels en stapelmogelijkheden. Dit spel doet dus een groot beroep op flexibiliteit.
• Metacognitie; tijdens en na het spelen bespreek je met je leerlingen hoe het spel is gegaan. Jullie benoemen samen tips en tops. Oudere leerlingen kun je dit eventueel op laten schrijven.
Wat vinden de kinderen en ik van het spel?
Atlantis Escape wordt regelmatig gekozen. En terecht! Het spel ziet er visueel aantrekkelijk uit en de puzzelstukken liggen lekker in de hand. De uitdagingen worden zoals bekend bij de Smart Games weergegeven in een handig boekje en zijn gemakkelijk klaar te zetten door de kinderen.
Zowel in de midden- als in de bovenbouw biedt dit spel uitdagingen, daar de moeilijkheidsgraad oploopt. Hij wordt door de makers geclassificeerd voor acht jaar een ouder en dat klopt ook wel, want het spel doet een groot beroep:
• op het ruimtelijk inzicht en is daardoor goed te gebruiken voor kinderen die in beeldden denken of juist hun ruimtelijk inzicht mogen vergroten.
• op plannen en ordenen, want we komen er al snel achter dat we vastlopen als we ons hier te makkelijk van afmaken. Spieken is dan echt de enige oplossing om uit de opgaven te komen. En dat willen we natuurlijk liever niet. Dus op naar een van de volgende 60 uitdagingen om onze planning beter op orde te krijgen.
Elke uitdaging brengt nieuwe inzichten met zich mee, waardoor het spel lang aantrekkelijk blijft. Kortom echt een spel dat je in je keuzekast moet hebben!
Liefs, Tineke
PS: Vind je dit interessant? Dan nodig ik je uit om ook eens te kijken naar – HET congres EXECUTIEVE FUNCTIES van onderwijswereld PO. Deze zal plaats vinden op zaterdag 6 november 2021. Je vindt de link naar het congres hier: https://www.onderwijswereld-po.nl/product/congres-executieve-functies-2021/